Raad van State scherp voor Vlaamse premie voor aankoop elektrische wagens
De Raad van State heeft kritiek op de plannen van de Vlaamse regering om een premie van 5.000 euro toe te kennen aan wie een elektrische wagen koopt van minder dan 40.000 euro.
Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters heeft daarvoor 20 miljoen euro uitgetrokken, maar in een advies zegt de Raad van State dat dit mogelijk niet genoeg zal zijn om elke aanvrager van de premie tegemoet te komen.
Dat de Vlaamse regering het principe 'wie eerst komt, eerst maalt' hanteert, staat voor de Raad van State haaks op het gelijkheidsbeginsel.
De Raad adviseert dan ook dat "er een met het gelijkheidsbeginsel verenigbare wijze moet worden uitgewerkt om om te gaan met een onvoorzien hoog aantal premieaanvragen".
Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) laat weten dat ze vrijdag een voorstel zal doen aan de Vlaamse regering om tegemoet te komen aan het advies.
Eerder was er al kritiek op de premie voor elektrische wagens. "Peeters bedient haar kiespubliek", klonk het van op de oppositiebanken. Volgens de Bond Beter Leefmilieu (BBL) gaat het om een subsidie voor mensen die het eigenlijk niet nodig hebben.
Verwacht wordt dat het loket voor de aanvraag van de premie in de loop van deze maand wordt geopend. Dat kan in principe nadat is tegemoetgekomen aan bezwaren van de Raad van State en na de definitieve goedkeuring door de Vlaamse regering. (VRTNWS)
'Opinie : Vanuit de Belforttoren'
'Dat de Vlaamse regering het aanschaffen van een elektrische auto (tot €40.000 btw incl.) met €5.000 subsidieert en stimuleert is OK.
Maar dan enkel en alléén voor auto's geproduceerd binnen de EU.
Er zijn 100.000-en Chinese wagens onderweg naar Europa. Deze autofabrieken zijn zwaar gesubsidieerd door de Chinese Communistische Partij (CCP), het autoritair regime. Komt daarbij nog dat de arbeiders er uitgebuit worden. De import van Chinese 'goedkope' wagens o.a. BYD, Volvo EX30 (Volvo Cars maakt al sinds 2010 deel uit van het Chinese Geely), is een bijzonder groot gevaar voor de Europese autoindustrie.
Internationale pers over mogelijk EU-verbod van import Chinese auto's : https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/09/13/europa-wil-goedkope-elektrische-wagens-uit-china-bannen/
Importheffingen voor Chinese auto's
Het importtarief voor Chinese auto's is nu 10 procent. Het onderzoek van de Europese Commissie kan leiden tot veel hogere importheffingen.' (pp)